Sportovní centrum Dřevák
Spolupráce:
Pavel Joba, Jakub Havlas, Michal Tichý, Barbora Zachovalová (výtvarné dílo)
Fotografie:
Petra Hajská
2015-2016, Líbeznice
V některých obcích se v období první republiky nepodařilo vybudovat sokolovnu. Líbeznicve patřily mezi ně, ale v roce 2016 tento dluh občanům splatily. Dřevák měl mít primárně sportovní funkci. Okamžitě po otevření však začal uspokojovat mnohem širší škálu společenských aktivit od sportovních přes koncertní po obřadní. Neplánovaně se stal komunitním kulturně sportovním centrem. Rysem návrhu je jednoduchost. Tvarová lapidárnost vyjadřuje dům, který se nebojí stát samostatně, dispozice je prosta schodišť a výtahů, technika vnitřního prostředí je postavena na přirozené aeraci vzduchu a přirozeném osvětlení. Konstrukce je dřevěná, tedy z dotykového materiálu, aby dosednutí tohoto „Moby Dicka“ do centra obce bylo co nejněžnější.
Stavba v otázkách a odpovědích
Odpovídá architekt Jan Hájek
Věděl jste od začátku, že půjde o dřevostavbu, nebo jak jste říkal často na kontrolních
dnech – o dřevák?
Udělat něco obyčejného a přece výjimečného. Pozoruhodnou boudu - taková byla
představa.
Jaké omezení přineslo využití dřeva jako hlavního materiálu stavby?
Dřevo je přirozený stavební materiál provázející od počátku naší civilizaci, takže o jakémkoli
omezování nemůže být ani řeč.
Jaké výhody má dřevo pro užití v takové stavbě?
Z hlediska provádění je to princip suché výstavby, takže stavbu lze provádět rychle. Nosníky
se vyrobí v továrně, jsou lehké, takže se s nimi dobře manipuluje. Po sestavení na místě jsou
okamžitě únosné, stavba je sestavena velmi přesně. Z hlediska ekologického je dřevo
obnovitelný zdroj, dřevo je místní materiál, má dobré tepelně izolační vlastnosti… a
především voní, když se do něj opře slunce, je příjemné se ho dotknout a je příjemné ho
vnímat vizuálně.
Fasádu tvoří lepené modřínové lamely. Nejsou ošetřeny žádným nátěrem. Není to na úkor
trvanlivosti?
Právě proto, že jsou modřínové, tak není třeba nátěrů pro prodloužení životnosti. Modřín je
nejpryskyřičnatější dřevina. Pryskyřice jí chrání a životnost modřínu tak odborníci odhadují
na 50 let. Modřín je zvolen proto, že nevyžaduje nátěry pro prodloužení životnosti. Nátěry na
dřevěných stavbách se musejí obnovovat v dvouletých cyklech, což by pro Líbeznice nebylo
vhodné řešení z hlediska nákladů na údržbu. Proto jsme se rozhodli více investovat v rámci
investičních nákladů do této kvality. Jinou stránkou věci je barevnost, kdy je třeba počítat
s tím, že dřevina časem získá patinu a stavba získá barevný melír v odstínech podle
povětrnostních zátěží z různých světových stran. Dřevo je živý materiál jeho proměňování
v čase je záměr návrhu.
Jak se celá budova chová z hlediska úspor energií? Z čeho vlastně jsou stěny tělocvičny?
Budova je nadstandardně zaizolována tepelnou celistvě vícevrstvou tepelnou izolací,
v součtu cca 300 mm, stejně tak okna a dveře jsou tepelně izolační a samotná dřevěná
konstrukce přispívá k příznivým tepelněizolačním parametrům, neboť odpadají tepelné
mosty nosných konstrukcí.
Jako radiátory jste využil paradoxně jednu z nejstarších technologií – mnohde jsou jen
masivní ohýbané trubky? Není to celé proti současnému trendu moderních těles
s bohatým žebrováním? Na několika místech jsou trubky opatřené kruhovým žebrováním
jako v průmyslových prostorech ze 60. či 70. let? Není to retro řešení na úkor soudobých
poznatků a trendů v úspoře energií?
Architektura je vázaný systém a toto je dobrý příklad. Design otopných těles je jednotlivost,
ale z hlediska ekologické polohy věci jde o to, jak se v těch tělesech zatopí. Zdroj tepla se
dimenzuje podle tepelných ztrát objektu. Ty se odvíjejí od celkového stavebního návrhu, což
je základ, pokud mluvíme o správném nebo nesprávném energetickém konceptu. Naše
stavba má objem čtrnácti rodinných domů a zdroj tepla odpovídající výkonu kotle pro jeden
rodinný dům. To je důležité. Stejně tak je stavebně technické uspořádání navrženo i ve
smyslu úspor energie vynakládané na chlazení.
Je třeba říci, že „moderní“ není totéž co „přetechnizované“. Od padesátých let, kdy lidé byli
okouzleni skleněnými domy, jejichž funkčnost byla zcela závislá na strojním chlazení se
společnost vyvinula směrem od nekritického pohledu na technologie k uznání historických
stavebních metod a k zájmu o člověka, který přes staletí zůstává neměnnou entitou.
Jedním z největších oříšků celé stavby bylo správné řešení akustiky v sále tělocvičny, kde se
mohou konat i koncerty a zábavy…
Ano, budova je stavěna nejen jako sportovní stavba, ale nese v sobě i kulturní a společenské
možnosti. Díky dřevu, které je nejvhodnějším materiálem pro budování sálů s přirozenou
akustikou se budou Líbezničtí občané moci těšit z hudby a tance.
Jak moc se na přípravě projektu podíleli budoucí uživatelé? Nemluvili vám do toho moc,
nebo naopak málo?
Dlouhodobě kam přijdu, tam mluvím o Líbeznicích jako o vzoru demokratických postupů při
projednávání a schvalování architektury. Do návrhu mohl svobodně mluvit každý, kdo měl
zájem. Pro architekty je obyčejně nejlepším zadavatelem osvícený absolutista a
demokratický plebiscit je ten nejtěžší možný scénář, ale jsme bytostně přesvědčení, že
v případě veřejné stavby je to ten nejlepší a jediný možný způsob. Měl jsem z tak otevřeného
přístupu obavy, že se rozpadne koncept, ale musím říci, že upřímný zájem Líbeznických,
ochota naslouchat, umění vést věcný dialog a schopnost diskutovat na úrovni vedly nakonec
k příjemně prožitému večeru. Nikdy jsem nezažil takovou atmosféru. Plný divadelní sál lidí,
včetně dětí, kteří ve svém osobním volnu ve všedním dnu téměř do půlnoci vedli takovým
způsobem dialog o architektuře. Vůbec mi nevadilo trpělivě vysvětlovat, poslouchat a nechat
se inspirovat připomínkami. Nakonec – mám ten dojem - jsme se na tu stavbu začali těšit
všichni a mě to navíc dojalo.
Vrátím se ještě k tématu šetření. Je jasné, že obec tlačila náklady dolů. Kde jste ale
neustopil, aby se nešetřilo na nesprávném místě?
No… ustupovali jsme v návrhu a při vytváření projektu, kde se třikrát snižoval rozpočet, ale
při realizaci už se neustupovalo. Při návrhu jsme eliminovali zbytné prostory, které nám
pomohly snížit stavební objem nebo zjednodušit konstrukční řešení a uzly. To byl případ
chodeb a schodišť. Také jsme lowtechově řešili technické vybavení budovy, zejména
techniku vnitřního prostředí jsme řešili na úkor složitých investičně a provozně nákladných
technologií jednoduchými prostředky, kupříkladu větrání a klimatizaci. Neustupovali jsme
z představy dřeváku a také z kvalitního provedení prvků, které se často rozbíjejí, jestliže
nejsou kvalitní – to jsou všechna okna a dveře.
Co byste si pro tu budova jako její autor do budoucna přál?
Aby byla jak si ji líbezničtí v sále divadla vysnili, aby pomohla přetvářet jednotlivá individua
na společenské osobnosti, aby byla tmelem, svorníkem a společným jmenovatelem společně
prožívaného života, aby odtáhla lidi od přitroublých televizních pořadů, zpřetrhala
neviditelná chapadla chytrých mobilů a vrátila generaci dětí počítačů k míči.